Secretaría de Extensión Universitaria

Cursos de idiomas

Idiomas

 

Los cursos de idioma son considerados hoy en día complemento importantísimo de la enseñanza curricular e indispensables para conseguir un óptimo desarrollo profesional.

Gracias a la ardua labor de las actuales autoridades de la Secretaría de Extensión y los consejeros estudiantiles por la mayoría, se logró que los mismos sean gratuitos para todos los estudiantes de esta Facultad, y así garantizar la igualdad de oportunidades académicas para toda la comunidad estudiantil.

Nuestros cursos tienen como objetivos brindar a los alumnos las herramientas básicas para alcanzar un nivel de conocimientos intermedio tanto en al área de la lectura como en el de audio, comprensión y expresión oral.

A partir de la implementación del sistema informático (segundo cuatrimestre de 2004) para las inscripciones a los cursos, se obtiene un resgistro más estricto de los inscriptos, optimizando la tarea administrativa.

Aquí encontrará toda la información necesaria sobre los días y horarios en que se dictan, cómo inscribirse a los mismos y quiénes son los docentes a cargo de cada idioma.

Las inscripciones tienen lugar dos veces por año, se realizan por Internet desde esta misma página, y de acuerdo al cuatrimestre que corresponda serán en Marzo o Julio.

Se entregan certificados. Estos deberán ser previamente solicitados por los alumnos una vez que hayan aprobado el nivel cursado.

Los alumnos que no posean conocimientos previos deberán inscribirse en el 1° Nivel.

También brindamos la posibilidad de rendir un exámen de nivel para:

  • Los alumnos que no hayan aprobado el nivel anterior en esta Facultad (excepto para los cursos de alemán, cuyos alumnos del segundo nivel serán evaluados al iniciar el curso)
  • Los que hayan aprobado el nivel anterior hace 2 o más años
  • Los alumnos que se inscriban por primera vez en estos cursos (excepto para los cursos de alemán)

LOS ALUMNOS QUE SE INSCRIBAN EN LA PRUEBA DE NIVEL, NO SE PODRÁN INSCRIBIR SIMULTÁNEAMENTE EN ALGÚN NIVEL DEL MISMO IDIOMA

El Curso de Alemán está a cargo de la profesora Rosa María Klingenhagen.

El Curso de Chino está a cargo del profesor NicoIás LEVIN.

  • En el curso de iniciación se enseñará la pronunciación del PINYIN, que es el sistema de transcripción fonética reconocido oficialmente en la República Popular de China.

Al mismo tiempo se comenzarán a ver los trazos básicos, con los que se forman todos los caracteres. Se aprenderán algunos caracteres básicos y las estructuras gramaticales para formar oraciones simples.  Se aprenderán aproximadamente 100 caracteres, su significado, su uso y la sucesión de trazos para escribirlos correctamente.

Se verán los verbos:

  • Saludar, Llamarse, Ser, Conocer, Apellidarse, Pasar, Sentarse, Saber, Hablar, Estudiar, Tener,  Haber, Estar, Firmar, Usar.


Se verán las lecciones 1 a 4 del libro.

  1. La escritura de los caracteres chinos.
  2. Los nombres chinos
  3. De cómo zhonguo pudo ser China
  4. Jiaguwen, la escritura sobre huesos y caparazones.

Nivel I
En este nivel, se profundizará el trabajo con la pronunciación, haciendo ejercicios orales y escritos y se aprenderán unos 150 caracteres nuevos, así como también nuevas estructuras gramaticales para enriquecer el vocabulario y el uso del idioma.
Se verán los verbos:
Escribir, Poder, Prestar, Leer, Ver, Manejar, Caminar, Andar, Enseñar, Querer, Comprar, Probar, Dar, Comer, Agregar, Gustar, Venir, Hacer, Vestir, Pagar, Ir, Mirar, Combinar, Extrañar, Desear.

Se verán las lecciones 5 a 10 del libro.

  1. Repaso del Nivel inicial.
  2. LiuShu, los seis tipos de caracteres chinos.
  3. Los ideogramas compuestos.
  4. Los ideofonogramas
  5. Las dos últimas categorías.
  6. Repaso del Nivel I

El Curso de Español para Extranjeros está a cargo de la profesora MARIA DE LAS VICTORIAS ARANCIBIA.
 

El Curso de Francés está a cargo de la profesora DIANA COSTANTINO.

 

Los cursos de inglés son dictados por los profesores:

  • Cristina BALDO
     
  • María Luz GUERRA
     
  • Miguel RAJLIN

- Brindamos cursos de Inglés I (Básico e Intermedio) hasta un quinto nivel e Inglés técnico.

- Los alumnos que terminen de cursar el 5to nivel estarán en condiciones de rendir un examen internacional llamado T.O.E.I.C. (Test og English For International Communication).

- Al curso de Inglés Técnico únicamente pueden acceder los alumnos que tengan aprobado 4to. año o sean graduados de la carrera de Medicina, que posean conocimientos equivalentes al 4to. Nivel del idioma, que quieran incrementar su vocabulario técnico-científico.

Lista de Contenidos Gramaticales

1º Nivel • Inglés 

  • Be: singular statements. Singular and plural nouns. Be: plural statements. Be: yes/no questions and short answers. Proper nouns and common nouns.
  • Possessive adjectives and nouns. Be: information questions with What.
  • Be: questions with Where. Subject pronoun it. There is. The imperative.
  • Be: questions with Who. Have/ has: affirmative statements. Be: questions with How old. Adjectives. Very and so.
  • Be: questions about time. Prepositions of time and place.
  • This, that, these, those. The simple present tense: affirmative statements. The simple present tense: statements and yes/ no questions. Adjectives. The simple present tense: information questions.
  • Prepositions of place. There is and There are. A lot of.
  • The simple present tense: spelling rules for the third- person singular. The simple present tense: habitual activities. Questions with: How often. Frequency adverbs.
  • The present continuous: affirmative and negative statements. The present continuous: yes/no questions. The present continuous: information questions.
  • The present participle: spelling rules. The present continuous: continuing activities and future plans.
  • How many and Are there any. Non- count nouns. How much and Is there any.
  • The present continuous and the simple present tense.
  • The past tense of be. The simple past tense. The simple past tense: questions.
  • Use of adjectives for physical description. Should for advice.
  • Can and can’t. Too + adjective. Requests with Could or Can.
  • Would like. Be going to for the future. Conditions and results in the future.

2º Nivel • Inglés 

  • Information questions with be (review and common errors). Modification with adjectives (review). Yes/ no questions and short answers with be (review).
  • Prepositions of time and place. Questions with When, What time, and Where (review).
  • The simple present tense (review): Affirmative and negative questions, Yes/ no questions, Information questions, Common errors.
  • There is and There are with count and non- count nouns. Anything and nothing: common errors. Definite article the: usage.
  • The present continuous (review): Actions in progress and future plans, Statements and questions.
  • Can and have to: meaning, form and usage. The present continuous and the simple present tense (review). The present continuous: common errors.
  • The past tense of be (review): statements and questions. The simple past tense (review): statements and questions. Regular and irregular verb forms.
  • Unit 8: Use of object pronouns. Object pronouns: common errors. Comparative adjectives.
  • Modals should and could: statements and questions. Be going to to express the future: review and expansion.
  • Superlative adjectives. Too and enough: usage and common errors.

3º Nivel • Inglés

  • The present perfect.
  • Form and usage.
  • With already, yey, ever, and before.
  • The present perfect.
  • With for and since.
  • Would rather + base form.
  • Had better.
  • Vs.should.
  • The future with will.
  • Obligation: have to/must.
  • Suggestions and advice: could, should, ought to, had better.
  • Expectation: be supposed to.
  • Will: other uses, vs. be going to.
  • The past continuous.
  • Vs. the simple past tense.
  • Indefinite quantities and amounts.
  • Some and any.
  • A lot of, many, and much.
  • Indefinite pronouns someone no one anyone.
  • Some and any, indefiniteness.
  • Too many ,too much ,and enough.
  • Indefinite pronouns: something, anything, and nothing.
  • Use to, used to.
  • Offers and suggestions with why don´t?
  • Use to, used to: expansion.
  • Be used to vs. get used to.
  • Would + base form.
  • The passive voice.
  • The passive voice: form in all tenses.
  • The infinitive of purpose.
  • Comparisons with as… as.
  • Expressing purpose with.
  • In order to and for.
  • As… as to compare adverbs.
  • The real and unreal conditional.
  • Form, usage, common errors.
  • Possessive pronouns/whose.

4º Nivel • Inglés 

  • Tag questions: form and social use.
  • The Past Perfect Tense: form and use.
  • Modal Verbs: may, might, must and be able to: possibility, conclusions, ability.
  • The passive causative. Causatives: get, have, make.
  • Future in the Past: was/were going to and would.
  • Perfect modals: meaning and form.
  • Adjective clauses with subject relative pronouns.
  • Adjective clauses with object relative pronouns.
  • Conditional sentences: review.
  • The unreal conditional.
  • Non-count nouns for abstract ideas.
  • Verbs followed by objects and infinitives.
  • Infinitives with too + adjective.
  • Prepositions of place to describe locations.

5º Nivel • Inglés

  • Gerunds and Infinitives: changes in meaning.
  • The Present Perfect and the Present Perfect Continuous: finished and unfinished actions.
  • Noun Clauses.
  • Future Plans and finished Future actions.
  • The Past unreal conditional: inverted form.
  • Quantifiers (one, each, every, two, a few, many, a couple of, number of, a majority of, both, several, a little, less, much, not as much, a great deal of,some,any, a lot of).
  • Possessive with gerunds. Paired conjuctions: either (or), neither(nor), not only (but also).
  • The Passive Voice with modals (can, might, could, should, have to , must and the negative forms).
  • Passive Voice of Gerunds and Infinitive (being/to be).
  • Repeated Comparatives and double comparatives.
  • Indirect Speech with modals (would, could, might, had to, should, ought to).
  • Perfect Modals in the passive voice, speculation about time past (not certain, almost certain, very certain).
  • Order of Modifiers (determiners, ordinals, quantifiers, adjectives, nouns).

6º Nivel • Inglés

  • The Present Perfect for past events related to present.
  • The Present Perfect and the Present Perfect Continuous for unfinished and continuing actions.
  • Adjective clauses.
  • Describing the relationship of past events and actions to each other.
  • Clauses with no matter.
  • The Subjunctive.
  • Non - count nouns made countable.
  • Indefinitness and definiteness: article usage.
  • Conditional Sentences with mixed time frames.
  • Subordinating conjunctions and transitions.
  • Indirect Speech: changes to preserve meaning.
  • The passive voice: the future, the future as seen from the past and the future perfect.
  • The Passive voice in unreal conditional sentences.
  • Separability of transitive phrasal verbs.

Bibliografía

  • Nivel 1: Top Notch Fundamentals, by Joan Saslow, & Allen Ascher - Pearson
    Longman 2º Edition.
  • Nivel 2: Top Notch Fundamentals 1, by Joan Saslow, & Allen Ascher - Pearson
    Longman 2º Edition.
  • Nivel 3: Top Notch Fundamentals 2, by Joan Saslow, & Allen Ascher - Pearson
    Longman 2º Edition.
  • Nivel 4: Top Notch Fundamentals 3, by Joan Saslow, & Allen Ascher - Pearson
    Longman 2º Edition.
  • Nivel 5: Summit 1, by Joan Saslow & Allen Ascher - Pearson - Longman 2º Edition.
  • Nivel 6: Summit 2, by Joan Saslow & Allen Ascher - Pearson - Longman 2º Edition.

 

 

Los cursos de italiano son dictados por la profesora Mercedes Dulcinelli.

 

El Curso de Portugués es dictado por el profesor  JUAN PABLO CESCIO